Ingredience zdravé životosprávy

Nejen v tomto článku bych s vámi chtěl sdílet své radosti a klíčové návyky z oblasti zdravé životosprávy.

Má cesta ke zdraví

Sám jsem byl dříve ohledně zdraví velmi nevědomý, menší i větší problémy jsem dlouhodobě ignoroval. Postupně se nasčítávaly a mé zdraví se začalo rozpadat.

Od té doby jsem načerpal velké množství informací a v praxi jsem prošel velkými změnami, díky kterým se nyní cítím znovu energicky a radostně, s chutí do života.

Uvedení prospěšných návyků do praxe má velký efekt. Když se o sebe budete starat lépe než před 20 lety, není žádný důvod, abyste se tak také necítili. Jde to, protože každá prospěšná akce má jasný pozitivní dopad. Protože vy jste také výjimeční, a když něco opravdu chcete, zvládnete cokoliv.

Pomožte si sami a zbavíte se strachu

Teď už vím, že s obecným povědomím a domněnkami, co by vám mohlo prospívat a co vám zřejmě neslouží, můžete procházet životem hodně dlouho, aniž byste se ve skutečnosti nějak hnuli z místa.

Něco si myslet ještě zdaleka neznamená opravdu to vědět, být si tím s naprostým klidem jistý a skutečně se tím v praxi řídit.

Většinou si každý umí dobře oddůvodnit, proč o sebe nedbat tak, "jak by se asi mělo", najít si nějaké ospravedlnění pro své jednání a s tím se plně spokojit a držet se ho, dokud to jde... Jde to snadno, dokud není potřeba vědět více a žádat o pomoc.

Teď, když na vlastní kůži, s klidnou jistotou vím, jak určité návyky mému tělu a mysli prospívají, a co mi naopak škodí, nemusím se ze své budoucnosti strachovat. Mám ji totiž mnohem pevněji ve vlastních rukách.

Když s jistotou vím, jak co ve skutečnosti funguje, není už také možné si nadále ubližovat. Jít sám proti sobě je přeci šílenství. To je jen vedlejší efekt pochopení souvislostí.

Nejtěžší je převzít věci do svých rukou a přestat si ubližovat

Žít zdravým, pro sebe prospěšným způsobem, není ve skutečnosti nic obtížného, spíše bych řekl, že je to velmi přirozené a jednoduché. Přirovnal bych to k návratu do dětství plného pohybu a her. Do doby, kdy jste si ještě nestihli vybudovat nesprávné zvyklosti. Rozhodně není třeba držet diety, brát nějaké speciální doplňky stravy, nebo snad nějaké stimulanty.

Nejúčinnější je prohlédnout a odstranit neužitečné zvyklosti, kterými naše těla až příliš přetěžuje blahobytný život v konzumní společnosti, obnovit vlastní klid a sebedisciplínu. Vynechat některé zlozvyky a potraviny, které před lety nebyly na regálech vůbec k dispozici... zřejmě proto, že nebyly k životu vůbec potřeba a ani v přírodě nebyly v takovém složení k nalezení.

Převezměte zodpovědnost za své zdraví, nikdo jiný vám nemůže pomoci více

Pro zlepšení zdravotního stavu opravdu stačí vaše pevné rozhodnutí. Svobodu, zdraví a bezbolestný život totiž máte z velké části ve vašich vlastních rukou. Pokud chcete být zdravější, silnější, energičtější a šťastnější, prostě se vydejte správnou cestou a konejte.

Dobrá zpráva je, že věk je v tomto případě jen druhořadým faktorem. Pokud opravdu něco chcete, dokážete to. Vždy se toho dá velmi mnoho zlepšit, pokud odhodíte za hlavu zbytečný strach, předsudky, výmluvy a lenost a vydáte se praktickými kroky vpřed. Nikdy není pozdě a svým osobitým stylem jistě zvládnete první krůčky ke zdravému spokojenému životu a později přidáte i další a další kroky.

Doktoři vám mohou být užiteční v tom, že vám účinně pomohou od akutních problémů, ale dlouhodobý stav vašeho těla a mysli, jejich fungování, celkovou rovnováhu, pevnost nebo chatrnost vašeho zdraví ovlivňujete vy sami. Jen vy sami. Lékaři ji nemohou mít pevně pod kontrolou. Každý skutek, který pro vaše tělo pravidelně vykonáváte, se počítá.

Skvělou zprávou je i to, že co jste si "nadrobili" v minulosti, můžete vlastními silami vrátit zpět do snesitelného a později i normálního, příjemného stavu. Musíte však něco pro sebe začít dělat.

Pečovat o sebe, často se i trochu hýčkat, pravidelně se posilovat a obrňovat vůči okolním vlivům. Pozorně vnímat a odvážně odhazovat zátěže, které vám už neprospívají. Spolu s nimi budete odhazovat množství zbytečného strachu, obnovovat svou lehkost, humorný nadhled a důvěru v sebe sama. Využijte všech možných cest k tomu, abyste si pomohli, pracujte na svých přáních a nestůjte na místě.

Hlavní ingredience šťastného života

Spokojený život se skládá zejména z:

  • Osobní svobody a pohody (ne pohodlnosti). Je třeba nenechat na sebe nespravedlivě tlačit ostatními a nikdy neodsuzovat sám(a) sebe. Neřiďte se slepě zvyklostmi ostatních lidí, když vám nejsou k užitku. To, že stejnou věc nevědomě vykonává více lidí kolem vás, není vůbec zárukou toho, že se jedná o užitečný zvyk. Soustřeďte se na získání dostatku informací, své vlastní potřeby, vlastní zkušenosti a zlepšování své pohody.
  • Praktické akce a změny ke svému prospěchu. Změna je život. Stejně tak bez pohybu by život nemohl existovat. Jedině praktickou akcí jste schopni dosáhnout účinné reakce.
  • Zdravé životosprávy. Stejně tak jako udržujete svůj vnější vzhled, abyste vypadali "k světu", je třeba i tkáním uvnitř těla dát šanci se regenerovat, pročistit od odpadů a usazenin. A to jak úlevným spánkem, působením přirozené, dobře stravitelné stravy, tak správným prokysličením, tréninkem plic a oběhového systému.

Tím vším se vás budu snažit na těchto stránkách postupně provázet. Nejdříve se však podívejme na to, čím si můžete pomoci nejrychleji, a na čem se můžete nejsnáze naučit, jak se o sebe dobře postarat - na zdravou životosprávu.

Zdravá životospráva

K dlouhému zdravému životu vede několik kroků:

  • Zklidněte svůj životní rytmus a alespoň dočasně snižte nároky na sebe sama. Ve skutečnosti mnoho věcí, které sami na sebe nakládáte, a dělat je nechcete, dělat nemusíte. Život je tu proto, abyste si s ním hráli a užívali si ho, ne od toho, abyste na sebe vyvíjeli nátlak.
  • Zbytečné chaotické jednání změňte na uvědomělé pomalé kroky. Přemýšlejte o tom, co je pro vás opravdu důležité a co vás jen obtěžuje a brání vám v cestě.
  • Dopřejte si kvalitní spánek.
  • Dopřejte si kvalitní přirozené pití a jídlo.
  • Zbavte své tělo toxinů.
  • Protahujte se, pohybujte se, posilujte se.
  • Zbavte se stresu. Naučte se ho včas odhalit a vypořádat se s ním. Nebojte se rozvíjet a dozvídat se o sobě více.

Pokud chcete své zdraví opravdu účinně upevnit, neptejte se jen: "Co všechno mám ještě udělat, abych se konečně cítil(a) lépe?"

Ptejte se hlavně:

Co dělám nebo nechávám na sebe působit zbytečně tak často, že mě to tak zatěžuje?

A pravdivě si odpovídejte. Není důležité, co si myslíte, že víte, ale co vše na vás v nejbližším okolí skutečně působí. Nepřemítejte o tom uzavření do sebe, ale mějte oči (a další smysly) otevřené dokořán. Protože teprve přiznání si pravdy, odstranění nesmyslného tlaku, zátěží a omezení má ty největší účinky na eliminaci slabosti a přísun pravidelné energie. Cítit se dobře a silně je totiž lidskou přirozeností, kterou je třeba nechat v klidu, bez zatěžování vyniknout. K tomu potřebujete volný prostor, abyste si vše uvědomili a to podstatné rozpoznali a změnili.

Vše si vyzkoušejte v praxi, krůček po krůčku

Není nutné, a ani žádoucí, abyste naráz měnili všechny své zvyklosti. V jednoduchosti a klidu je síla. Postupujte klidně, hravě, krůček po krůčku, objevujte, co je vám a vašemu tělu příjemné a přirozené, čím mu pomáháte a čím spíše škodíte. Každý člověk je jiný a každému vyhovuje něco trochu jiného.

Pamatujte na to, že změny v životosprávě zpravidla potřebují několik týdnů až měsíců, než přinesou kýžený efekt, a to jedině, když je přijmete za vlastní, sžijete se s nimi a zařadíte je do svého života pozvolna, pravidelně, prakticky, na denní bázi. Vše má svůj čas a setrvačnost, pravidelné (i malé) kroky se ale nakonec projeví s neochvějnou jistotou. Ty nápomocné i ty škodlivé.

Začněte s málem a nebojte se postupovat dál a dál. Buďte aktivnější, vše si vyzkoušejte prakticky na vlastní kůži, jinak pro sebe ve skutečnosti nic neuděláte. Jedině tak poznáte nejlépe sami sebe a budete pak se sebou spokojenější, budete se mít více rádi a více se budete těšit ze svého života.

Postupně zařazujte do svého denního režimu a životosprávy další a další změny, nebojte se zkoušet nové věci, protože změna je život a čím více toho vyzkoušíte, tím více ze života a svých zkušeností vytěžíte. Často pouhá spontánní větší aktivita a okamžité provedení toho, co jste si dlouho přáli udělat nebo zkusit, stačí k tomu, aby se vám ulevilo a zasáhl vás příliv vnitřní radosti.

Pamatujte si, že předčasným strachem, předsudky, leností a předčasným neověřeným hodnocením omezujete jen sami sebe a jen sami sobě odpíráte skutečnou pravdu, kterou si můžete sami vlastní praxí ověřit. Postupem času budete slavit další a další úspěchy, procházet si dalšími naplňujícími zážitky, a to je čirá radost.

Napsat komentář

Povinné údaje jsou označeny *. Emailová adresa nebude zveřejněna. Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.

Radek Beran
Radek Beran
Pomohu Vám vytvořit si klíčové návyky pro pevné zdraví a spokojený život. Zbavit se pomocí nich bolestí a chronických potíží, posílit odolnost a samoopravné schopnosti těla a získat novou energii do života. Napsal jsem pro Vás zdarma e-book Klíčová opatření pro regenerující spánek. Přečtěte si můj příběh.