Odpočinek a nabírání energie při migréně

Migréna a její projevy

Migréna není jen "běžnou bolestí hlavy", ale větším či menším záchvatovitým oslabením až výpadkem energie v oblasti hlavových nervů a oslabením prokrvení hlavových cév. Toto oslabení může a nemusí být provázeno viditelnými změnami ve vnímání - aurou. Je však vždy následované bolestmi hlavy, kdy postižená oblast "přichází k sobě" a regeneruje se.

Migréna se projevuje právě v okamžiku výraznějšího vyčerpání, např. po nedostatečně prospané noci nebo po psychicky a fyzicky náročném výkonu nebo emočním vypětí.

Příčiny migrény

Příčiny migrény mohou být velmi komplexní a různorodé:

  • Blokády a oslabení v oblasti krční (případně hrudní) páteře - často ze špatného držení těla, nedostatečného pohybu a souvisejícího nedostatečného prokrvení, nedovyživování a degenerace,
  • reakce na špatně snášené látky z potravy,
  • kolísání prokrvení a saturace kyslíkem (problémy s ledvinami, které řídí termoregulaci, oběh vody a krevní tlak - adrenální únava; problémy s dýcháním),
  • srdeční onemocnění,
  • potíže s okem a zrakovým nervem,
  • často nedostatečná činnost detoxikačních orgánů, ledvin a jater, a související nahromadění toxinů nebo nezpracovaných metabolitů,
  • nedostatečný/problematický spánek (zejména REM fáze),
  • ...

To vše vede k vyčerpání a bolestem. Možná, a dost pravděpodobná, je kombinace více faktorů.

První pomoc při migréně

Nejlepší první pomocí je tak pro mnoho lidí "spoření energie" a její postupné nabírání: 

Zavření očí (vyhodnocování obrazu je energeticky velmi náročné), ulehnutí do postele v tiché a tmavé místnosti, ulevující chladivé obklady na čelo nebo akutní dodání energie krátkým prohřátím, při vyčerpání povzbuzení trochou cukru, a následně spánek, pokud je to už vzhledem k bolestem a situaci možné.

Nespecifická léčba a navyšování životní energie

Jediná obecně platná léčba na migrénu neexistuje, pokud není nalezena chirurgicky odstranitelná příčina (např. utlačovaná céva).

Preventivně je vhodné zamezovat výkyvům energie a dbát právě na dostatečnou rezervu dlouhodobé energie, tj. nevyčerpávání se navečer a včasné uléhání do postele dříve před půlnocí. Hodiny kolem půlnoci (22. h večerní až 2. h ranní) jsou i díky přirozenému vylučování největšího množství melatoninu nejvydatnější z pohledu regenerace a nabírání nové energie.

Podle zkušeností pacientů s migrénou dále dlouhodobě nejvíce pomáhají následující opatření, která by se dala shrnout pod pojem zdravý životní styl. Některým lidem tato opatření pomohla zažehnat migrény úplně. Ve výsledku se možná překvapivě jedná o opatření obecná, která vám mohou pomoci zahnat i různorodé jiné zdravotní problémy.

  • Hydratace (hlavně čistá voda; hydrataci zlepšují stopové minerály ze solí/minerálky, energii podpoří přidaná šťáva z citrónu).
  • Příjem hořčíku s vápníkem (který je nejlépe vstřebatelný z rostlinné stravy) a s B6, doplňování vitamínů celé skupiny B (včetně důležitého vitamínu B12). Dostatek vitamínu C ze zeleniny.
  • Omezení jednoduchých cukrů, které způsobují časté energetické výkyvy, jen krátkodobé nasycení a prozánětlivé reakce. Včetně obdobně fungující bílé mouky, kterou je nejlepší nahradit celozrnnými obilovinami (jáhly, pohanka, ječné kroupy, ovesné vločky, žitná zrna, quinoa, ...). Vynechání slazených a sycených nápojů.
  • Nejíst alespoň 3 h před spaním.
  • Konzumace skutečných základních, sezónních, lokálních potravin. V co nejvyšší dostupné kvalitě.
  • Vynechání stravy, která není snadno trávená a snášená (potravin, které nesvědčí prakticky nikomu: Homogenizované/odstředěné mléko, zejména při nedostatku laktázy, lepek při intoleranci, přílišné množství jednoduchých cukrů/bílé mouky, přespříliš masa, příliš tučná jídla, přepálené rostlinné oleje).
  • Vynechání nebo omezení alkoholu a kofeinu, tj. narušitelů činnosti nervové soustavy.
  • Vyhýbání se toxinům a potenciálním pesticidům (nesezónnímu jídlu a chemikáliím v okolním prostředí).
  • Vyhýbání se látkám ovlivňujícím přirozené vylučování hormonů (včetně hormonální antikoncepce).
  • Spíše menší porce kvalitního jídla (odlehčení trávení a játrům). Je důležité udržovat bříško uvolněné a spokojené zároveň.
  • Posílení ledvin: Přísun vody s minerály. Omezení potravin, které ledvinám nesvědčí. Udržování ledvin v teple. Lidé, kteří se dobře starají o své ledviny, se dožívají vysokého věku.
  • Detoxikace a posílení jater. Včetně detoxikace od nevhodných bakterií a parazitů, pokud na některé máte podezření. Zdraví jater mj. souvisí i se zdravým zrakem a nervovou soustavou.
  • Pravidelný včasný spánek dříve před půlnocí. V tmavé, chladné, větrané místnosti.
  • Bylinky na prokrvení: Ginkgo biloba. Mátové, mentolové masti, které prokrvují a hydratují. Také rybí olej, který zvláčňuje a zlepšuje krevní oběh.
  • Hluboké dýchání do břicha a pravidelný dostatečný přísun kyslíku. Strečink bránice.
  • Pravidelný pohyb. Fyzioterapeutická cvičení (pro příjemné rozvolnění). Procvičování páteře, včetně krku a hlavy. Dlouhé procházky, ideálně i před spaním (doslova čistí hlavu, zlepšují spánek a prohřívají). Velmi vhodné na prokrvení krku a hlavy je plavání. Velmi nápomocné jsou drobné fyzické práce.
  • Držení vzpřímené páteře, vypnuté pořádně nahoru. Ramena se pak správně zasunou dozadu. Neutlačování beder a meziobratlových plotének. Protahování a masírování krční páteře, šíjových a zádových svalů a lopatek. Hlava se pak bude lépe zásobovat krví - kyslíkem a živinami.
  • Procvičování a masírování očí. Nechat oči pravidelně odpočinout.
  • Zvlhčování okolního prostředí.
  • Záměrné pěstování životní pohody a pozitivního myšlení: Co nejvíce omezovat vypětí a stres (nevyčerpávat si nervy; méně je mnohdy více, raději dávat pozornost vlastnímu tělu a vlastním srdečním záležitostem). Relaxační činnosti pro oblažení ducha, těla i mysli. Harmonické zacházení se sebou. Užší tělesný kontakt, i se svými nejbližšími.

Nejlepší je taková opatření zavádět postupně a pomalu se s nimi sžívat. Spolu pak vytvoří výrazný efekt, který se s odstupem času dříve nebo později projeví i ve zlepšování zdravotního stavu.

A jak se daří vám potírat únavu, bolesti hlavy, vyčerpání a nabírat novou životní sílu? Pokud máte nějaký osvědčený recept, klidně se o něj podělte v komentářích.

Napsat komentář

Povinné údaje jsou označeny *. Emailová adresa nebude zveřejněna. Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.

Radek Beran
Radek Beran
Pomohu Vám vytvořit si klíčové návyky pro pevné zdraví a spokojený život. Zbavit se pomocí nich bolestí a chronických potíží, posílit odolnost a samoopravné schopnosti těla a získat novou energii do života. Napsal jsem pro Vás zdarma e-book Klíčová opatření pro regenerující spánek. Přečtěte si můj příběh.