Jak se dobře vyspat v parném létě

Znáte to sami. Po dlouhé zimě konečně přijde vlna vytouženého teplého počasí, to se ale záhy změní v parné dny, ve kterých už není tak snadné usnout hlubokým spánkem. Podívejme se spolu na to, jak si i přesto co nejlépe užít úlevného vydatného spánku.

V létě je běžně potřeba více pít. Díky tomu vás ale v noci dost možná častěji budí nutkání na záchod. V pokoji o vyšší teplotě se špatně usíná a v noci se více potíte a převalujete ze strany na stranu. Slunce vychází už před pátou hodinou, vybízí k brzkému probuzení, spolu s ním vstává i zpěvné ptactvo a hlasitě cvrliká hned od časného rána. Do toho vám možná městská úklidová služba nebo soused před okny křovinořezem zastřihává trávník.

V době, kdy teplé dny hodně nabíjí energií, je škoda, abyste nově nabytou sílu hned ztráceli nekvalitním spánkem.

Nalaďte se na letní období

Úspěch mnohdy spočívá v tom, že se dobře přizpůsobíte novým podmínkám a vytěžíte z nich různé výhody, namísto toho, abyste neúspěšně šli "hlavou proti zdi". Svému tělu tak zajistíte co nejlepší podmínky. Ponechte zvědavě okolnostem volný průběh a sledujte, jaké příležitosti můžete využít.

Jak si můžete přizpůsobit spánek v létě a zajistit si pro sebe více pohody?

Pitný režim

Dostatečný příjem tekutin během dne je bezpochyby potřeba, ale začněte s ním hned od rána, pijte průběžně přes dopoledne a odpolední hodiny a večer už nic nedohánějte. Minimálně 2 - 3 hodiny před spánkem už nic nepijte a ideálně 3 - 4 hodiny před spaním také už nic nejezte.

Tělo se lépe nastaví do odpočinkového režimu, bude se vám lépe usínat a přes noc se nebudete zbytečně probouzet a chodit na toaletu.

Chladnější prostředí na spaní

Příjemná chladnější teplota je klíčová pro regenerující hluboký spánek. V horkém létě je zcela zbytečné používat jakoukoliv silnější přikrývku. Přikrývejte se jen tenkým prostěradlem nebo jen povlakem, ze kterého vyndáte peřinu. Zimní peřinu můžete nahradit velmi slabou dekou.

Během noci větrejte pootevřeným oknem nebo balkónem spíše než jen ventilací. Můžete si zajistit slabé proudění vzduchu otevřením dveří a oken v různých částech domu či bytu.

Na sražení letních teplot o více než několik ° C jen otevřené ventilace nemusí stačit. Částečně otevřete raději celá okna nebo balkóny. Proti rannímu hluku, který by vás mohl předčasně budit, můžete do ucha, které nemáte zabořené do polštáře, opatrně aplikovat pohodlný špunt do uší. Sami si vyzkoušejte, co vám v podmínkách vašeho obydlí nejlépe vyhovuje. Skutečné snížení teploty je však klíčové.

Uvolňující rituál před zalehnutím

Nejen děti milují příjemné pečující rituály. Před spaním se dobře uvolníte osprchováním v teplé vodě. Teplou vodou si otevřete póry v pokožce, tím z vás rychle vysálá přebytečná horkost a příjemně se v letním období zchladíte. Nakonec se můžete krátce zchladit studenou vodou, a ztišit a uklidnit tak roztěkané myšlenky. Se studenou to však nepřehánějte, ta je mnohem prospěšnější na otužování a probuzení po ránu.

Zatemnění

Abyste nebyli předčasně buzení světlem, snažte se chodit určitě spát dříve, ideálně se západem slunce. Pokud vám zároveň proniká do oken byť jen malé množství světelného smogu z okolních domů nebo pouličních lamp, určitě si pořiďte do ložnice zatemňovací závěsy a/nebo rolety/žaluzie na okna.

Pokud se budíte příliš brzy po východu slunce, ještě nevyspalí, rozhodně dbejte na co největší zatemnění. Toho můžete docílit i přetažením čepice na spaní přes hlavu a oči nebo použitím masky na spaní. To pomůže i v případě, že ani zatemňující žaluzie nebo závěsy nevytvoří zcela temnou místnost.

Sám mám odzkoušené, jak výrazný vliv má tma na dobrý spánek. Když mě někde budí brzké ranní světlo, natáhnu si přes oči čepici a znatelně lépe se znovu ponořím do klidu a limbu. Čepici na spaní si můžete snadno přibalit na cesty, ať už spíte kdekoliv. Klidně můžete použít i slabou zimní čapku, vedlejším efektem bude dobré prohřátí a čištění dutin hlavy.

Choďte spát dříve před půlnocí

V létě se stmívá zhruba po 21. hodině a už před 5. hodinou se rozednívá, což vás může po ránu probouzet a zkracovat vám dobu spánku.

Spánek v hodinách před půlnocí je zhruba dvakrát vydatnější než spánek po půlnoci. Jděte tedy spát dříve před půlnocí, nejlépe už po desáté hodině. To vám přinese mnoho síly a dobrého pocitu do vašich dnů.

Ať už tím "oželíte" ve večerních hodinách cokoliv, výsledek jednoznačně stojí za to. Čas v ranních hodinách je minimálně stejně hodnotný a žít naplno se můžete snažit během celého dne, ne jen pozdě večer. V tom spočívá skutečné užívání si života. I v průběhu dne můžete převzít více věcí do své moci a realizovat si svá různá přání.

Správným načasováním spánku se vyvarujete jak nadbytečného světla, tak i zbytečného tepla a denního hluku.

Vyvarujte se předčasného vstávání

Pokud se probudíte třeba už po pěti hodinách spánku vlivem vnějších okolností - světla, hluku, dětí nebo nutkání na WC, vyvětrejte si, odskočte si na záchod. Pokud vás vzbudil nějaký hluk, přivřete si trochu okno nebo použijte špunty do uší. Zatemněte si/překryjte si oči a zaslouženě spěte dál.

Vstát přespříliš brzy je past, která vás dožene v průběhu dne únavou, malou energií, tupou bolestí hlavy, větší podrážděností, obtížným soustředěním, nejasným, nejistým rozhodováním nebo dalšími projevy nevyspání.

Dopřejte tedy svému tělu vydatný spánek, blažený klidný odpočinek. Ten přispívá nejen k regeneraci nervů a bolavých svalů, ale i k budování svalů z denní zátěže.

Napsat komentář

Povinné údaje jsou označeny *. Emailová adresa nebude zveřejněna. Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.

Radek Beran
Radek Beran
Pomohu Vám vytvořit si klíčové návyky pro pevné zdraví a spokojený život. Zbavit se pomocí nich bolestí a chronických potíží, posílit odolnost a samoopravné schopnosti těla a získat novou energii do života. Napsal jsem pro Vás zdarma e-book Klíčová opatření pro regenerující spánek. Přečtěte si můj příběh.