Léčba zimomřivosti, anemičnosti, krevních nemocí a nedostatku kyslíku

Jak zamezit těm největším únikům síly vašeho těla, vyřešit chronické potíže a s bezpečnými zdroji energie začít opět prosperovat? V článku jsem co nejvíce konkrétní, abyste našli dostatek inspirace pro to, co si podrobněji vyšetřit a jak si co nejvíce pomoci.

Zdravotních příčin problémů je celá řada a ve skutečnosti jsou spolu často provázané a nelze je úplně oddělovat a léčit samostatně. Zimomřiví jsme, když ztrácíme svou sílu. Z nějakého důvodu jsme příliš vyčerpávaní a nefungují nám dostatečně rychle některé mechanismy přísunu nové energie, včetně zpracování esenciálních živin. Výkyvy energie úzce souvisí s činností střev, která jsou sídlem imunity a jsou bohatě inervovaná a prokrvená, s výkyvy metabolismu a funkcí orgánů.

Řízení termoregulace v lidském těle

Termoregulace v lidském těle má za úkol udržovat vnitřní teplotu kolem 37 –37,8 °C. Řídí ji hypotalamus, zodpovědný také za ovlivňování vnímání teploty, hladu, žízně a sexuálních potřeb.

Když hrozí podchlazení, na povel hypotalamu se zúží cévy pod kůží, tím se zpomalí tok krve těsně pod povrchem těla, teplo se přestane vyzařovat ven a odvádět od důležitých vnitřních orgánů. Stáhnou se potní žlázy.

Díky ovlivnění produkce hormonů štítné žlázy se zrychlí metabolismus, což tělo úspěšně zahřívá, pokud se zrovna nemůže zahřát jiným způsobem. Nicméně energie se tím rychle spaluje a spotřebovává ze zásob. Při větším prochladání se může objevit i svalový třes.

A jak se zbavit zimomřivosti, projevů větší či menší chudokrevnosti (anemičnosti) a nedostatku energie?

Zařaďte do stravy více organického železa

Červené krvinky potřebuji železo pro přenos kyslíku. Nízká hladina železa znamená nižší přenos kyslíku a nižší tvorbu energie. Bývá nejčastější příčinou chudokrevnosti, spolu s infekcemi. Bohatým zdrojem vhodného organického železa je libové namleté hovězí maso (přímá zásoba krevního železa), kvalitní kuřecí a vepřové maso, losos, namáčené celozrnné pšeničné/špaldové vločky nebo otruby, listový špenát (například baby špenát), petržel, kadeřávek, koriandr a další listová zelenina a byliny, fazole (červené fazole, fazol měsíční), vajíčka (pro ty, co ho potravinově tolerují, lze i s bílkem, nebo bezpečněji bez něj), spirulina, mladý zelený ječmen, ostružiny, lesní borůvky, černé, červené a fialové hrozny, brambory se slupkou, dýně, dýňová, slunečnicová, sezamová, lněná semínka (namáčená a/nebo opražená, či uvařená v jídle, v malých množstvích), chřest, nesířené sušené meruňky a ostatní ovoce.

Obecně skvělým zdrojem minerálů a energie je "kulatá" (kořenová) zelenina, dobře povařená, aby byla zároveň velmi dobře stravitelná. Více vitamínů lze pak přidat k jídlu dodatečnou listovou zeleninou a bylinami, nicméně vyčerpanost minerálů je obecně mnohem větším problémem.

Červená řepa, obilné vločky, polníček

Příznaky anémie: Zimomřivost, spavost, únava, malátnost, bolesti hlavy, závratě, krátký (docházející) dech při fyzické aktivitě, syndrom neklidných nohou při spaní (pocit píchání – špendlíků, jehel v končetinách), chladné končetiny, ale teplý střed těla, bolest na hrudi, obtížnější činnost srdce (musí pracovat více, aby pokrylo potřeby kyslíku), může dojít ke zvětšení srdce nebo nepravidelnostem – arytmiím, prapodivné chutě (na hlínu, špínu, led, ...), větší podrážděnost, vřídky na jazyku a prasklinky po stranách jazyka, bledší kůže a nehty, bledší vnitřní strana rtů nebo očních víček, křehčí, lámavé nehty, rýhy na nehtech, případná horší kvalita a vypadávání vlasů. Oslabená kůže a kožní deriváty jsou obecně známkou nedostatku minerálů.

Mladý ječmen a spirulina

Rostlinné zdroje železa je vhodné kombinovat s potravinami bohatými na vitamín C, aby se lépe vstřebávaly. Velmi důležitý je také příjem kyseliny listové z listové zeleniny (lze případně i doplňovat ve formě dobře vstřebatelného methylfolátu).

Dodejte tělu více vitamínu B12

Vitamín B12 se podílí na krvetvorbě a funkci nervů a cév. Nedostatek B12 může působit zimomřivost, necitlivost, třes, nízkou hladinu energie, neurologické potíže.

Zdrojem B12 jsou maso, vejce, jogurt, sýr, sušené kvasnice ("lahůdkové droždí", v drobném množství) a doplňky stravy. Vydatným posilujícím zdrojem může být např. rybí polévka. Mnoho lidí, i masožravců, trpí nedostatkem B12, protože i chovaná zvířata ho mají málo. Nejvíce jsou ohroženi vegani a vegetariáni, kteří ho nezbytně musí doplňovat. Zdrojem aktivních forem jsou jen živočišné produkty a silný vlastní mikrobiom, u mnoha lidí ale v tenkém střevě nedostatečně působící.

Střevní mikrobiom lze nejvhodněji zpestřovat sběrem různorodých plodů přímo v přírodě.

Vitamíny B, C, kyselina listová

Podporujte štítnou žlázu

Pokud štítná žláza neprodukuje dostatek hormonů (hypotyreóza) a nedostatečně zrychluje metabolismus, bude vám častěji zima. Štítnou žlázu lze podpořit například Kelpem, přirozeným zdrojem jódu, který bývá těžce nedostatkový. Příliš jódu naopak může vést k projevům otravy. Jód je vhodné rozložit do drobných dávek v průběhu dne.

Příznaky hypotyreózy: Padání nebo slábnutí vlasů (což může být i projev oslabení nadledvin), zácpa, změny váhy (často přibírání), únava, suchá kůže, nepravidelná nebo silná menstruace, zpomalený metabolismus.

Naberte trochu na váze

Pokud schází svalová hmota nebo i tuky, je vhodné je nabrat pro větší tepelnou izolaci a delší udržení tepla. Pravidelnější menší porce (zdravého šetrně posilujícího jídla) zvýší činnost metabolismu, který tělo ohřívá. Více svalů produkuje více vnitřního tepla.

Velký vliv na normalizaci tělesné váhy má zdravý mikrobiom uvnitř střev. Střeva jsou takovým energetickým centrem těla. 

Vhodnými potravinami pro zdravé přibírání na váze jsou brambory, batáty, dýně, obecně "kulatá" (kořenová) zelenina a různé druhy samostatně konzumovaného ovoce. Vyšetřete si intoleranci mléčné laktózy, mléčných bílkovin, lepku, FODMAPS (fermentovatelné sacharidy) a případně další méně časté intolerance. Může velmi pomoci vynechání iritujících potravin, případně dodávání trávicích enzymů, jejichž produkce může být při nemoci snížená. Pomoci může také střídmý šetrný přísun různorodých kvalitních probiotických kmenů (a probiotických potravin), které je vhodné různě střídat, přísun prebiotik (např. vláknina z kořene čekanky) a v jiných částech dne drobné pravidelné užívání šetrných přírodních antibiotik, která si zmíníme dále.

Možné příčiny podváhy: Potravinové intolerance - nedostatečnost trávicích enzymů (oslabená slinivka břišní), mikrobiální nerovnováha, parazité, patogenní bakterie konzumující živiny, odčerpávání energie napětím svalů při stresu, při zatuhávání svalů a při vylučování neurotoxinů patogenními bakteriemi a viry (toxiny mohou blokovat neurotransmitery podílející se na uvolňování svalů), nedostatečné trávení vlivem nevhodného složení mikrobiomu, příliš nízký kalorický příjem, navyklé nedostatečné dýchání, oslabená játra, zhoršené vylučování žluči a kyseliny chlorovodíkové - nedostatečně účinné trávení, nedostatečnost imunitního systému, který pak částečně zastupují buňky střevního epitelu i namísto vstřebávání živin.

Ohledně pohublosti se můžete setkat také s pojmem astenik. Astenik bývá hubený člověk, z nějakého výše uvedeného důvodu ne úplně dobře prospívající, velmi často hůře snáší fyzickou i psychickou zátěž. Při celkovém oslabení může být totiž velmi vnímavý k různým okolním podnětům.

Dostatečně vydatně a pravidelně spěte

Chronická únava zpomaluje metabolismus, což zachlazuje. Nedostatek spánku také ovlivňuje činnost hypotalamu, který řídí termoregulaci. Dopřejte si vydatný regenerující spánek. Spánek je velmi důležitý a léčivý, ne však samospásný. Nelze jím nahradit např. zdravý mikrobiom a zažívání.

Dostatečně se hydratujte

Tekutiny zadržují teplo a napomáhají cirkulaci krve a účinnému metabolismu. Důležitá je také kvalita/kvalitní úprava popíjené vody a dostatečně hydratující a enzymatická strava. Nejsnazší je ošetřit vodu převařením.

Redukujte zvýšenou srážlivost krve

Dlouhodobý výskyt mikrosraženin se uvádí jako jeden ze zdrojů problémů při "dlouhém covidu" nebo i jiných chronických potížích. Ucpané cévy mohou být také následkem diabetických potíží. Sraženiny v krevním řečišti vedou ke zhoršenému přenosu kyslíku a odvodu škodlivin. Krev lze mírně ředit užíváním šalvěje červenokořenné, gingko biloby, zázvoru, extraktu z vrbové kůry nebo Yuccy. Užívání krev ředících doplňků je vždy vhodné konzultovat s lékařem, aby nedošlo k interakcím s léky, které již mají vliv na ředění krve.

Řešte případné diabetické obtíže

Například diabetická periferní neuropatie může poškodit nervy a jejich citlivost – zdánlivě bez důvodu pak člověk může pociťovat chlad nebo bolest.

Diabetická nefropatie, poškození ledvin, se projevuje neustálým pocitem chladu, nevolností, zvracením, svěděním, ztrátou chuti k jídlu, dušností, zmateností, otékáním obličeje, nohou nebo rukou.

Příčinou obojího však může být nevhodné složení stravy a infekce.

Nekonzumuje průmyslově zpracované cukry a tučná jídla nebo jejich kombinace. Zaměřte se na dostatečný příjem polysacharidů - vlákniny (celozrnných obilovin, luštěnin, zeleniny), minerálů, na hydrataci, dostatečný příjem bílkovin - všech esenciálních aminokyselin a drobné zdroje nenasycených mastných kyselin (různá namáčená semínka v malé míře). Pro udržování stabilní hladiny krevního cukru jsou velmi vhodné polysacharidy konzumované častěji v menších porcích, které nezatíží přespříliš trávicí systém.

Podporujte slezinu a nadledviny konzumací prohřívajích jídel z celozrnných obilovin, tepelně upravené zeleniny a luštěnin, kombinovaných s dostatkem enzymů, minerálů. Dbejte na vydatný přísun vody mezi jídly. Dopřávejte si zahřívající vývary. V létě využívejte také hydratující zeleninu jako jsou okurky nebo rajčata a drobné bobulovité ovoce. Ideálně nejrůznější tmavé lesní plody.

Obilná kaše, lesní borůvky, baby špenát, zázvor

V zimě si dopřejte více zahřívajících jídel a zahřívání

Velmi vhodné je prohřívat si oblast beder (ledvin) a nohou. Do jídel a nápojů můžete přidávat skořici, trochu zázvoru, máty, hřebíčku, česneku, cibule nebo kurkumy. Zařaďte také trochu zdravých tuků, jen v malých množstvích (namáčené vlašské oříšky, mandle a semínka; avokádo, organický bílý jogurt v BIO kvalitě). S tuky to nepřehánějte, ale pravidelně je drobně zařazujte.

Zalečte cévní choroby

Raynaudův syndrom

Efekt Raynaudova syndromu (bělání a následné modrání a červenání prstů) je způsoben zpomaleným povolováním spasmů v arteriích na rukách, nohou a obličeji. Tyto projevy nastávají pravděpodobně díky nedostatečné tvorbě/uvolňování oxidu dusného, který uvolnění cév řídí. To je však koncovým projevem. Metabolismus oxidu dusného závisí mj. na dostatečném okysličování. Mezi možné příčiny patří oslabení jater, žluči a slinivky, potravinové intolerance a senzitivity, při kterých dochází k dušnosti, otokům, ke změnám krevního tlaku a činnosti nervů, a mikrobiální příčiny (mírné chronické tetanické projevy působením toxinů anaerobních bakterií - clostridií). Příčiny a léčba nejsou zcela známé.

Stažené větší vnitřní cévy prstů více zachlazují tyto periferie, ale kompenzují nebo chrání tak větší teplotu v jádru těla. Objevuje se modrání nebo bělání a následně po uvolnění cév a přílivu okysličené krve červenání prstů a jiných periferních oblastí. Jedná se vlastně o revmatismus ovládání cév.

Další projevy cévních potíží

Další obdobné problémy s cévami zahrnují brnění, pulzování v pažích a nohou, lepkavou nebo studenou kůži.

Léčba cévních potíží

Nejvíce pomáhá silný přísun kyslíku, posilování srdce (při zaněcování, natékání a zatuhávání srdečních svalů nemusí dostatečně rozvádět kyslík), léčba chronické dušnosti (pravidelné prodýchávání se, uvolňování, otvírání-vyprsení, vypínání a rozhýbávání hrudníku) a léčba pravděpodobných metabolických potíží - intolerancí a souvisejících enzymatických a bakteriálních nedostatečností. Přerůstání nevhodných bakterií a jejich interakce se složkami potravy může vést k tvorbě a prosakování střevních plynů a zplodin do krve a mj. k ovlivňování přenosu nervových vzruchů.

Dále lze využívat akupunkturu/akupresuru, infrazáření, potraviny s obsahem organické síry a dusíku pro zlepšení metabolismu oxidu dusného, který tělo využívá při uvolňování cév. Na zvýšení produkce oxidu dusného se osvědčuje příjem kvercetinu, který je obsažen např. v červené cibuli. Z bylin na arteriosklerózu pomáhá např. šalvěj červenokořenná a křídlatka japonská (resveratrol). Na lepší rozproudění krve, rozvod živin a podporu vlastních trávicích enzymů lze do jídel a nápojů pravidelně přidávat malé množství zázvoru. Také můžete doplňovat trávicí enzymy.

Podporujte krevní oběh

Pravidelně se hýbejte, prodýchávejte, cvičte, protahujte se a aplikujte akupunkturu/akupresuru, která uvolňuje, zlepšuje činnost nervů a cit v rukou a nohou (například pravidelné poležení na aplikátoru). Pravidelný pohyb udržuje setrvačnost metabolismu ve vyšším tempu a větší prohřátí těla.

Velmi dobře se oblékejte a i v zimě choďte co nejvíce na procházky do přírody. Více fyzické aktivity a prodýchání přes den zajistí lepší cirkulaci krve a také vydatnější, kvalitnější spánek v noci. Platí také tipy z předchozí kapitolky o cévách.

Podporujte činnost ledvin

Ledviny se podílí na termoregulaci spolu s hypotalamem, střevním mikrobiomem, štítnou žlázou a potřebnými živinami jako vitamíny skupiny B, hořčík a vápník.

Zkuste doplňovat více hořčíku, který se podílí na energetickém metabolismu, duševní pohodě a relaxaci svalů. Spolu s hořčíkem nezapomínejte na příjem organického vápníku. Mně osobně se opravdu osvědčil intenzivně vstřebatelný ReMag, který mi vydatně podporuje energii, tepelnou a duševní pohodu a rozvolňuje svaly. Můžete ale využít i jiný pořádný přísun hořčíku.

Mnoho lidí se potýká s oslabením nadledvin, které lze kromě doplňování hořčíku podpořit užíváním cordycepsu, MSM (organické síry), ašvagandypravého ženšenu a omezováním dlouhého sezení (nebo alespoň jeho častým přerušováním a cviky prokrvujícími nohy a bedra). Nevystavujte oblast ledvin zbytečně delšímu chladu, naopak si ji pravidelně prohřívejte.

Doplňky stravy na posílení ledvin

Velmi posilující jsou delší prohřívající procházky a blaženě prohřívající sexuální aktivity.

Na ledviny blahodárně působí konzumace hydratujících melounů, okurek, citrusů; brusinky, borůvky, cibule a byliny jako moringa, kopřiva, jitrocel a bříza. Ochlazující zeleninu a ovoce ale konzumujte jen v průběhu léta a babího léta, jinak preferujte tepelně upravenou různorodou "kulatou" (kořenovou) zeleninu.

Vypořádejte se s viry a bakteriemi

Bakterie a viry mohou působit zimnici a zimomřivost při zvýšené teplotě těla, kdy okolní prostředí subjektivně vnímáme jako velmi chladné, nebo svým hemolytickým působením a produkcí (neuro)toxinů jako například viry pásového oparu, EBV, streptokokus a další patogeny s "tajuplným" neakutním působením. Při vleklých infekcích může dojít k oslabení jater a ke stavům encefalitidy.

Imunitu, která ze 2/3 sídlí ve střevě a nejvíce pomáhá patogeny likvidovat, podpoříte zejména zinkem, vitamínem C, extraktem z jitrocelu, hořčíkem, snižováním stresu, prohřívajícími nápoji, zlepšováním prostředí střeva - střevní sliznice a mikrobiomu, enzymatickou, čerstvou, snadno stravitelnou měkkou/dobře rozkousanou stravou šetrnou ke střevům, pohodou při trávení a podporou oslabených jater.

Využít můžete byliny s protivirovými účinky: Lékořice, kočičí dráp, šišák bajkalský, eleuterokok, zázvor, smetánka lékařská, cibule, česnek, dračí krev, kurkumin, včelí produkty jako propolis, aminokyseliny s antivirovým působením jako L-lysin. Účinné jsou zejména koncentrované výtažky – extrakty, užívané ve větších množstvích zpravidla alespoň po dobu několika týdnů. Ke střevu a játrům jsou mnohem šetrnější alespoň krátce předem fermentované extrakty bez obsahu ethanolu.

Antivirové doplňky stravy

Mezi přírodní antibiotika patří: Česnek, zázvor, křen, borůvky, lichořeřišnice, oregáno - čerstvé listy, nebo oregánový olej, případně i sušené listy. A kvalitní probiotika, která regulují méně vhodný mikrobiom.

Jistě pro sebe můžete hodně udělat, abyste si opět dopřáli více příjemného lidského tepla. Základem je vždy důkladné rozpoznání svých vlastních potíží a nápomocná diagnostika.

Podělte se prosím o své názory a vlastní postřehy v komentářích. Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho. Pomůžete tak dalším lidem.

Informace na tomto blogu a jakýkoli odkazovaný materiál slouží pouze pro obecné informační účely. Tyto informace nemohou být náhradou za odbornou zdravotní nebo lékařskou radu či léčbu, ani by se na ně nemělo spoléhat při diagnostice, prevenci nebo léčbě jakéhokoli zdravotního stavu. Poraďte se s licencovaným lékařem dříve, než změníte užívání jakýchkoliv léků, léčbu nebo péči nebo než začnete s jakoukoli dietou, cvičením nebo užíváním doplňků stravy. Nejsem licencovaným lékařem nebo poskytovatelem zdravotní péče. Není zaručeno, že obsah blogu nebo odkazované materiály jsou správné, úplné nebo aktuální.

Napsat komentář

Povinné údaje jsou označeny *. Emailová adresa nebude zveřejněna. Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.

Radek Beran
Radek Beran
Pomohu Vám vytvořit si klíčové návyky pro pevné zdraví a spokojený život. Zbavit se pomocí nich bolestí a chronických potíží, posílit odolnost a samoopravné schopnosti těla a získat novou energii do života. Napsal jsem pro Vás zdarma e-book Klíčová opatření pro regenerující spánek. Přečtěte si můj příběh.