Zvlhčování nejen v topné sezóně

Lidské tělo tvoří ze 70 % voda. V noci už nemůžete moc pít, zbytečně by vás probouzelo nutkání na záchod. Je ale naprosto klíčové, abyste pokožce, očím, uším, plicím a nosohltanu zajistili přirozeně prospěšnou vlhkost a netýrali je přesušeným prostředím.

Vnitřní i vnější hydratace je tím pravým pokladem, který může vaše zdraví velmi pozvednout. Vnitřní hydratace přes den a vnější během dne i noci. Ne nadarmo máme v těle takové množství tekutin a život se vyvíjel v moři. Kde je voda, tam je život.

Zejména v topné sezóně přes zimu v bytech úspěšně stoupá teplota, ale naprosto nedostatečně je zvyšována potřebná vlhkost, která by měla úměrně růst s teplotou. Umělé suché vytápění procentuální vlhkost sráží nepřirozeně dolů.

Když k tomu připočítáte aktuálně stále větší sucha projevující se i venku (vysychající studny, slabší řeky, méně vydatné srážky dešťové i sněhové, usychající méně plodné lesy), jste na stopě pravděpodobné příčině možných zdravotních problémů.

Hydrataci nepřispívá ani příliš velké množství elektrických spotřebičů generujících vysušující elektrostatický náboj.

Lékaři imunologové považují dostatečně zvlhčené, prokrvené sliznice za zásadní pro zachování zdravé imunity a zvlhčování v bytech za nutnost. Suchá sliznice se nemůže náporu virů a bakterií úspěšně bránit. Plíce mohou vlivem sucha jen obtížně vylučovat hleny a čistit se. Oční rohovka vysychá, ochranný slzný film je nedostatečný a může se deformovat. Dutiny v hlavě se také obtížněji čistí a v krku můžete zejména po probuzení pociťovat suché škrábání a pálení.

Měření vlhkosti

Jednoznačně vám doporučuji pořídit si malý přenosný vlhkoměr, abyste měli možnost kdekoliv si změřit vlhkost okolního prostředí, a to i když máte zvlhčovač vzduchu, který procento vlhkosti zobrazuje. Hodnota naměřená externím vlhkoměrem v místě, kde se pohybujete, má větší vypovídající hodnotu než hodnota, kterou vám zobrazí elektrický zvlhčovač vzduchu. Vlhkost v blízkém okolí zvlhčovače je obvykle podstatně vyšší než o několik metrů dále.

Optimální vlhkost se pohybuje mezi 40 - 60 %. Zhruba 50 % (min. 45 %) je tedy hodnota, kterou si můžete dát za cíl. Vlhkost pod 30 % působí zdravotně velmi nepříznivě, pod 40 % se jedná stále o suché nevhodné prostředí.

Zvlhčování

Zvlhčovat své okolí můžete různými způsoby. Nejpřirozenější zvlhčování, které lze doporučit za všech okolností, představují procházky v lese, u vodních toků a koupání v přírodních nádržích, řekách a mořích. Jak blahodárné pro plíce a celé tělo!

Při suchém kašli a astmatických potížích je velmi vhodná také inhalace horkých par, pobyt v sauně a solných jeskyních.

Zvlhčovat se můžete i doma ve vaně, ale pozor na příliš teplou vodu, která pokožku ve výsledku spíše vysušuje.

V interiéru je poměrně účinné pokropení závěsů nebo namočení ručníku s členitým povrchem a jeho sušení v místnosti. To je poměrně snadné a prakticky zadarmo. A naprosto bezhlučné, což je v noci bezesporu velká výhoda oproti elektrickým zvlhčovačům. Ručník je však potřeba čas od času vyprat při vyšší teplotě a nenechat v něm množit bakterie.

Zvlhčování pomocí ručníku

Drobné závěsné zvlhčovače zavěšované na topení mají velmi nízký odpar a na dobré zvlhčení vzduchu nestačí - jen si to zkuste změřit. Ve vodě, která v nich déle stojí, se velmi dobře množí bakterie. Proto je lepší tuto variantu rovnou zavrhnout.

Jistě se vyplatí v zimě nepřesušovat vzduch přílišným vytápěním, a namísto toho se lehce přiobléct. Na kvalitu spánku má nižší teplota přímo blahodárný efekt.

Dlouhodobě pro vás může být snazší zvlhčování pomocí elektrického zvlhčovače.

Elektrické zvlhčovače

Ultrazvuk

Velmi výkonné (s rychlým nástupem a vysokým účinkem) a přitom velmi tiché jsou ultrazvukové zvlhčovače, které rozbíjejí vodu oscilací na drobné mikrokapičky. Vzniká tak hustá mlžina, která se šíří z přístroje ven. Zvlhčovače ji ale typicky nerozptylují rovnoměrně do prostoru, pokud náhodou nemají přídavný větráček (který by zvyšoval hlučnost). Díky tomu může vodní mlha více opotřebovávat nábytek nebo podlahu v nejbližším okolí.

Ultrazvukový zvlhčovač

Pokud je voda příliš tvrdá, nefiltrovaná, mohou se na okolním nábytku tvořit drobné vápenaté usazeniny. Mlžina může díky drobnosti a hustotě kapiček působit někdy až dráždivě jako příliš "suchá", i když výsledné zvlhčení je dobře znát a také vám příjemně uleví.

Ultrazvukové zvlhčovače na tom nemusí být s hygienickým provozem tak dobře jako zvlhčovače s přirozeným odparem, pokud nemají vlastní sofistikovanější systém na likvidaci bakterií (nejen stříbrnou antibakteriální kostku). Ultrazvukový oscilátor štěpí vodu přímo v dolní části přístroje, kde se drží i bakterie, a odtud ji vyhání rovnou ven, proto je klíčové udržovat zvláště ultrazvukové přístroje v perfektním hygienickém stavu, aby se váš krk, oči a pokožka zlepšovaly vlivem zvlhčení, namísto toho, aby byly podrážděné novým přísunem bakterií.

Přirozený odpar

Osobně bych doporučil spíše co nejvýkonnější a pokud možno co nejtišší zvlhčovač s přirozeným odparem, protože ultrazvuk opravdu produkuje až příliš jemnou páru, někdy až lehce svádějící k pokašlávání, a při delším provozu viditelně zamlžuje okolní prostor.

Zvlhčovače s přirozeným odparem (pračky vzduchu) fungují na principu přirozeného studeného odparu vody ze smáčených rotujících kotoučů (disků), nebo nasákavých filtrů, které drží bakterie a další nečistoty dole ve vodní lázni. Z horní části pak zvlhčený vzduch rozhání ven větráček. Vzduch je díky tomuto principu zbavený většiny bakterií, které se smáčejí v dolní části přístroje.

Přirozený odpar má pomalejší nástup (zpravidla několik hodin až dnů) a nedovolí zvlhčit prostor na větší hodnotu než je při aktuální teplotě vzduch schopný pojmout (zpravidla max. na 45, 50, 55 % podle okolních podmínek). Tyto zvlhčovače jsou určené pro pravidelné dlouhodobé použití. Vynikají však zcela přirozenou vlhkostí a energeticky úsporným provozem.

Diskový zvlhčovač

Díky promývání vzduchu také fungují jako čistička hrubých nečistot, pylů a filtr prachu. Větráček přivádějící vzduch k rotujícím kotoučům nebo filtrům a vyhánějící zvlhčený vzduch ven je obvykle trochu hlasitější než ultrazvukový generátor vodní mlhy, který jen lehounce šumí (s občasným jemným probubláním vody).

Parametry zvlhčovačů

Zvlhčovací výkon

Pro základní úspěšnou funkci zvlhčovače je důležitý výkon zvlhčování, který se udává typicky v ml/h (např. 300 ml/h) - udává množství vody odpařené do okolního vzduchu. Pomocným parametrem je pak velikost pokryté místnosti v m2.

Pořídit byste si měli určitě zvlhčovač s naddimenzovaným výkonem, protože v praxi budete jistě větrat, otvírat dveře mezi místnostmi a to vše účinek stahuje dolů. Přitom větrání je rovněž velmi důležité pro celkovou kvalitu vzduchu. A výrobci obvykle uvádí spíše maximální možnosti ohledně výkonu zvlhčovače. Dnešní zvlhčovače mají obvykle hygrostat, nastavitelnou úroveň zvlhčování, a vypínají se, když je požadované úrovně dosaženo.

Zklamání z nedostatečného výkonu je jednou z výtek, která se častěji objevuje při hodnocení pořízeného zvlhčovače. Se zvlhčovačem, který neumožňuje prostor zvlhčit na příjemné hodnoty, spokojení nebudete.

Potřebný výkon podle zvlhčovaného prostoru

  • Do uzavřených malých místností (např. ložnice a dětské pokoje do 15 m2) je vhodný zvlhčovač s výkonem min. 200 ml/h,
  • do středních místností (do 30 m2) min. 350 ml/h,
  • do velkých místností (např. obývací pokoj s malou chodbou a kuchyní do 70 m2) je vhodný zvlhčovací výkon min. 550 ml/h.

Hlučnost

Pro klidný spánek je velmi podstatným parametrem zvlhčovače nízká hlučnost. Podle Světové zdravotnické organizace je v noci pro klidný spánek max. snesitelná hladina hluku 30 dB. Kolem 25 dB uslyšíte jen slabý, dobře snesitelný šum. Silnější hluk není lidmi hodnocen dobře. Provoz zvlhčovače během noci obvykle probíhá na nejnižší nabízenou rychlost.

Zvlhčovač nemusíte nutně umísťovat přímo do ložnice, když má dostatečný výkon a necháte otevřené dveře do jiné místnosti. Výkonný zvlhčovač může sloužit jako centrální např. pro celý byt nebo jeho podstatnou část, což je výhodné.

Noční režim

Některé zvlhčovače mají indikační LED diody, které je přes noc vhodné úplně vypnout (nebo přelepit) kvůli tvorbě melatoninu a nerušenému spánku. Mnohdy naštěstí nabízejí noční režim, při kterém vůbec nesvítí a běží na nejmenší hlučnost.

Potřeba filtrů

Některé zvlhčovače s přirozeným odparem obsahují namísto rotujících disků smáčivé (látkové nebo umělohmotné) filtry, do kterých se voda nasává a poté z nich odvětrává. Ačkoliv se jedná o systém, který je typicky i výkonnější než rotující disky, někteří lidé si neuvědomí nutnost kupovat po několika měsících nové (někdy poměrně drahé) filtry, které zvyšují celkové náklady na provoz zvlhčovače. To nemusí být žádný velký problém, pokud ani nebudete zvlhčovač používat po celý rok. Samoúdržbové diskové zvlhčovače bez filtrů mají zase obvykle vyšší pořizovací cenu, která se může vyplatit, pokud chcete zvlhčovač používat během celého roku.

Údržba a prevence proti množení bakterií

Neodpařenou vodu ve zvlhčovačích je každopádně nutné po několika dnech vyměňovat nebo používat hygienické prostředky ("prášky") pro úpravu vody, antibakteriální stříbrné kostky/tyčinky/filtry apd. Postačujícím a přitom nejdůležitějším základem je ale pravidelná výměna nespotřebované vody a pročistění zvlhčovače např. účinným slabým roztokem vinného octa a teplé vody. U ultrazvukového zvlhčovače co nejčastěji (nejlépe alespoň obden), u zvlhčovačů s přirozeným odparem alespoň každý týden.

Zvlhčovačům obecně nesvědčí tvrdá mineralizovaná voda, proto je pro ně ideální voda přefiltrovaná, neobohacená o minerály. Kohoutková voda ovšem také při pravidelné údržbě postačí. Kvůli zdraví je však přefiltrovaná voda mnohem vhodnější. O menší zanášení zvlhčovače se můžete postarat koupí demineralizační patrony, která upravuje vodu ve zvlhčovači, nebo použitím prostředku pro odstraňování vodního kamene. Obvykle se jedná o pomůcky použitelné ve všech možných zvlhčovačích.

Ideální je do zvlhčovače dávat jen destilovanou nebo přefiltrovanou vodu, nejlépe po reverzní osmóze, a zvlhčovač opravdu často čistit, aby se ve vodě nemnožily bakterie (ultrazvukové zvlhčovače bez předehřevu skoro každý den). Nemusí se to zdát zjevné, ale je to opravdu klíčové pro zdravotně přínosný provoz zvlhčovače, jinak může hrozit, že se stav vašeho krku bude i zhoršovat vlivem nánosů z rozptýlených bakterií.

Moderní průmyslově využívané zvlhčovače jsou typicky udržované za pomoci reverzní osmózy a UV záření, které bakterie likviduje. Filtr s reverzní osmózou je vhodné mít, nehledě na zvlhčování, nainstalovaný v kuchyni, kvůli zajištění snadno dostupného zdroje kvalitní vody. Cílené UV-C záření je bezesporu velmi přínosnou funkcí některých zvlhčovačů, kterou nejvíce oceníte, až když budete zvlhčovač skutečně pravidelně provozovat.

Při vlhkosti nad 40 % se začíná v ložnici lépe dařit roztočům, proto je nutné při nočním provozu zvlhčovače dbát na zvýšenou hygienu lůžka (čištění matrace, prostěradla a povlečení, protiroztočové úpravy apd.). Pokud jste na roztoče i jen trochu alergičtí, mohli byste si díky zvlhčovači dokonce i přihoršit pálením v krku, očích apd. Podobné následky může mít nedostatečně hygienický provoz rozšiřující bakterie.

To nejdůležitější při nákupu elektrického zvlhčovače

Zaměřte se především na vysoký výkon zvlhčování a velmi tichý provoz, abyste si mohli užívat přirozeně vlhkého vzduchu i během noci. Uvědomte si, že pro vaše zdraví to může být opravdu podstatné, protože v ložnici strávíte velkou část svého života. V neposlední řadě na způsob zvlhčování, který pro vás bude co nejpřirozenější, a na hygienický provoz, který bude účinně bránit šíření bakterií do okolí, aby se pro vás zvlhčovač nestal spíše neviditelným problémem. Opravdu to je důležité.

Zvlhčovače jsou jinak v podstatě jednoduchými přístroji a ostatní nabízené funkce nemusí být vůbec tak důležité, jak se "tváří", a lze je i pohodlně oželet. Dokonce i hygrostat může být zbytečný, pokud máte suchý byt, kde se vlhkost stejně při nočním provozu nepřehoupne přes 50 %, a jak už jsem psal výše, měřit vlhkost je mnohem průkaznější ve větší vzdálenosti od zvlhčovače. Hodnota naměřená zvlhčovačem v jeho blízkosti se může ve vzdálenosti více metrů odchylovat o jednotky i o desítku procent.

Funkce nočního režimu v kombinaci s hygrostatem se může ukázat jako zbytečná, protože i když není zvlhčovač schopen dosáhnout požadované vlhkosti ve větší vzdálenosti, dosáhne ji pravděpodobně v místě, kde ji měří. Hygrostat potom přístroj může i při nočním režimu zbytečně vypínat a po chvíli znovu spínat, což může vydávat zbytečné přecvakávající zvuky. Ačkoliv nemusí být hlasité, nejlépe, když je v noci neuslyšíte vůbec. Jako lepší řešení se nakonec může ukázat vypnutí nebo zakrytí světelných diod na noc a ponechání přístroje v chodu kontinuálně na nejnižší rychlosti - pro dosažení trochu větší vlhkosti i během noci a eliminaci jakýchkoliv jiných zdrojů hluku.

Hydratací ke zdraví i kráse

Důkladná vnější i vnitřní hydratace velmi prospívá jak zdraví sliznic (nosohltanu, plic), tak i pokožce, která je pak měkká, pružná a přizpůsobivá a působí mladistvým dojmem bez potřeby maskovat a překrývat nedostatky.

Ne nadarmo je nejdůležitější péčí o pokožku právě hydratace a tou nejpodstatnější složkou všech hydratačních přípravků je ve skutečnosti voda (o různých koncentracích). Právě tu byste měli své pokožce dopřávat, protože je zpravidla nejúčinnější složkou. Pro tělo je ovšem nejlépe vstřebatelná voda s přirozeným obsahem osmoticky aktivních látek (sodíku a dalších minerálů). Přírodní minerály ve vodě vám mohou pomoci k účinnějšímu zužitkování vody v lidském těle, účinnější hydrataci a lepší pokožce.

Miluju koupání, plavání, nevysušený vzduch kolem sebe i dostatečný přísun tekutin. A co vy? Jak řešíte udržení příjemné vlhkosti během topné sezóny? Našli jste zvlhčovač, se kterým jste spokojení, nebo používáte jiné způsoby zvlhčování?

Napsat komentář

Povinné údaje jsou označeny *. Emailová adresa nebude zveřejněna. Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.

Radek Beran
Radek Beran
Pomohu Vám vytvořit si klíčové návyky pro pevné zdraví a spokojený život. Zbavit se pomocí nich bolestí a chronických potíží, posílit odolnost a samoopravné schopnosti těla a získat novou energii do života. Napsal jsem pro Vás zdarma e-book Klíčová opatření pro regenerující spánek. Přečtěte si můj příběh.