Jak se vyrovnávat s viry pomocí spánku, stravy a pohybu

Spánek je komplexním lékařem mnoha potíží. Právě ve spánku imunitní systém zabíjí nejsnáze viry, regeneruje a zlepšuje naše schopnosti do dalšího dne.

Spánek a imunitní systém

Pokud na vás tedy "něco leze", jste více unavení, podráždění, pociťujete zvýšený tlak v hlavě, pobolívání v krku nebo začínáte "prskat" kolem sebe, nezatěžujte se zbytečně jídlem, jděte si především dříve lehnout a v noci nechte svůj imunitní systém bez rozrušování jinými ději v těle soustředěně pracovat na likvidaci virů. V tuto chvíli je to to nejúčinnější, co pro sebe můžete udělat.

Pravděpodobně se budete i cítit akorát tak zralí do postele. Jděte tomu naproti. Imunitní systém je schopný stimulovat spánková centra a žádat si o více odpočinku, aby se mohl posílit a začít efektivněji pracovat proti nemoci.

Vědci prokázali, že lidé, kteří před stykem s virem nedostatečně spali, měli větší pravděpodobnost, že virovou infekcí onemocní (i o desítky %). V průběhu chřipkové epidemie nebo virové pandemie je tedy včasný, dostatečně hluboký spánek významnou pomocí. A samozřejmě i kdykoliv jindy.

Nebojte se, že delší dobou, kterou si vyhradíte pro spánek, o něco přicházíte. Naopak! Během dne se budete cítit lépe a spánkem si prodlužujete život.

Nedostatečný spánek

Nedostatečný spánek výrazně ochuzuje imunitní systém o počet NK buněk, které v těle likvidují nezvané hosty. NK buňky jsou velké "zabijácké" (natural killer buňky) přirozené nespecifické imunity. Podle dr. Irwina z Kalifornské univerzity v Los Angeles deficit z pouze čtyřhodinového spánku po dobu jedné noci poničí až 70 % NK buněk v imunitním systému.

Příliš krátký spánek také častěji vybuzuje sympatický nervový systém - stresové reakce typu "útok nebo útěk", tedy zvyšuje vaše podráždění, což provokuje vyšší zánětlivost v těle a více vysiluje a oslabuje imunitní systém (a může vést i k chronickým zánětlivým nemocem "ze stresu").

Jak snáze usnout a zahájit boj s viry

Pokud máte problémy s usínáním, vyvarujte se večer svícení jakkoliv intenzivnějšími světly (nebo velkou plochou TV obrazovky). Raději si zapalte svíčku, která ve svém světelném spektru neobsahuje modrou složku, která narušuje tvorbu melatoninu.

Při akutní virové nemoci si klidně můžete krátkodobě přilepšit přípravkem s obsahem melatoninu, který vám pomůže snáze usnout (např. GreenFood Melatonin). Dlouhodobé užívání melatoninu ale obecně nelze doporučit.

Před spaním se uvolněte teplou koupelí s hořčíkovou solí (epsomskou solí). Obojí účinně uvolňuje, abyste byli správně "vláční", "načatí", připravení k úlevnému, blaženému spánku. Spánek můžete podpořit také např. meduňkou.

Viry a jejich množení

Pro úspěšný boj s viry je užitečné lépe porozumět tomu, proti čemu bojujeme. Virus je miniaturní nebuněčný organismus. Jeho tělo je tvořeno komplexem DNA nebo RNA a bílkovin a vnějším obalem, který se stará o to, aby se vir mohl dostat dovnitř hostitelské buňky skrze její membránu. Proti proteinům bílkovinného obalu viru je organismus schopen vytvářet protilátky.

Schéma složení viru

Obrázek: Složení viru

 

Viry jsou schopné po vstupu do buňky změnit její metabolismus. Viry samy o sobě nerostou, nedělí se, k tomu potřebují využít svou genetickou informací a reprodukční schopnost napadené buňky. Geny virů se spojují s genovým materiálem buňky, což umožňuje při replikaci genetické výbavy buňkou vznik nových vlastností v rámci evoluce.

Vir však běžně namnoží prostřednictvím buňky své vlastní nukleové kyseliny a bílkoviny, sestaví a obalí se nové virové částice, které se posléze uvolňují z buňky. Při množení může vir hostitelskou buňku zničit, nebo ji zachovat, pokud se uvolňují nové virové částice v malém množství.

Léčebné prostředky proti virům

Virová onemocnění nelze léčit antibiotiky, která se používají proti bakteriím. Bakterie však po řádění virů mohou s odstupem několika dní více napadat virem oslabený organismus a způsobovat následné přidružené bakteriální záněty, které mohou být posléze léčeny antibiotiky, když se vymykají kontrole organismu.

Proti některým virózám existuje účinná vakcína, která dodá imunitnímu systému potřebné informace, jak s virem bojovat. Některá léčiva blokují enzymy virů a ztěžují jim reprodukci. Množství léků je pak zaměřeno jen na tišení projevů nemoci a hlavní boje pak vede náš vlastní imunitní systém, kterému je potřeba ponechat klid a volný prostor na práci. A regenerující spánek je synonymem takových podmínek.

Účinky proti virům mají také následující byliny: Kořen hořce a kořen lékořice. Skalní růže (cistus incanus) má prokázané účinky proti některým virům, které vyvolávají infekci dýchacího traktu. Mezi přírodní antivirotika patří také česnek. Posiluje imunitu a pomáhá bojovat proti virózám. U některých druhů virů nebyly účinky bylin prokázány či podrobněji prozkoumány.

Prevence proti virovým onemocněním

Hygienická opatření

  • Časté důkladné mytí rukou. Mytí obličeje. Častější krátké osprchování. Na površích přežívají viry dle druhu jednotky nebo i desítky hodin. Je vhodné udržovat v čistotě místa, kterých se často dotýkáme (kliky, madla lednic a skříněk, vypínače, mobilní telefony, klávesnice apd.).
  • Vyhýbání se velkým shromážděním lidí.
  • Vyhýbání se častému kontaktu s osobami, které mají zjevné respirační potíže.

Udržování účinné imunity

  • Imunitní systém je vhodné posilovat jen v počáteční fázi nemoci, kdy se ještě plně neaktivoval a nevypořádal s náporem virů, a to nejlépe šetrnými přírodními prostředky, které nezpůsobují zatěžování a přestimulaci imunity.
  • Vystavujte se slunečnímu záření pro zajištění dostatečného příjmu vitamínu D. Ne nadarmo se vitamínu D říká také "manažer imunitního systému".
  • Konzumujte přirozené základní potraviny - vyváženou stravu se zdravými tuky (omega-3 mastnými kyselinami), vitamíny, minerály a podílem bílkovin. Do jídelníčku určitě zařaďte fermentované potraviny, které obsahují vitamín K2, nezbytný pro mineralizaci kostí, růst buněk i zdravé cévy. Fermentované potraviny udržují zdravý střevní mikrobiom a výkonný imunitní systém. Imunita je s mikrobiomem úzce provázaná.

Jedna z variant pickles - kvašené zelí, mrkev a himalájská sůl

Obrázek: Jedna z variant pickles - kvašené zelí, mrkev a himalájská sůl

    

Udržování zdravých plic, srdce a dalších orgánů

Doma často a průběžně větrejte a udržujte vlhkost na příjemných 40 - 50 %. K udržování hygienického vzduchu můžete použít čističku vzduchu s ionizátorem nebo pračku vzduchu (s menším účinkem, ale zato s funkcí zvlhčování). Nebo obojí najednou.

Namísto ústy se naučte dýchat jen nosem. Chráníte se tak lépe před viry a zároveň zlepšíte činnost a odolnost svých plic.

Pokud do svého denního režimu zařadíte pravidelný pestrý pohyb a alespoň krátké běhání či pobíhání, plíce i hlava se vám účinně pročistí a budou odolnější. Choďte často ven na procházky pro udržení zdravého a silného těla bez nahromaděných toxinů.

Základní zlepšení stravy

Vyvarujte se stravy s nadměrnou koncentrací jednoduchých cukrů, průmyslově zpracovaných potravin s přidanými cukry a jinými aditivy. Omezte co nejvíce bílou mouku, která je dnes velmi chudá na živiny a koncentrovaná na sacharidy. Lepší službu vám udělá mouka špaldová, jakákoliv dobře prokvašená celozrnná mouka, pohanka, jáhly, ovesné vločky apd. Zcela vynechte přislazované nápoje a limonády. Všechny nadbytečné cukry narušují hormonální rovnováhu, poškozují cévy, zvyšují tlak, vedou k oslabenému, nedostatečnému metabolismu, a tím ke zhoršenému vstřebávání živin.

Přebytečné cukry také odčerpávají vitamíny a minerály z těla, což se pak projevuje v únavě, nervových potížích, křečích, ve faktické podvýživě, i když se dotyčnému hromadí tuky v oblasti břicha - do zásoby v těchto na živiny chudých časech. Rostoucí "břišní pneumatika" je příznakem pre-diabetických potíží. Virům se v prostředí narušeném a zásobovaném množstvím jednoduchých cukrů dobře daří.

U koronaviru SARS-CoV-2 se potvrzuje, že těžší průběh nemoci COVID-19 nastává u lidí trpících diabetickými potížemi, kardiovaskulárním onemocněním, vysokým krevním tlakem, rakovinou a dalšími problémy, které snižují celkovou odolnost a energii organismu. Právě dostatečná celková energie, dobrá funkčnost a účinná spolupráce orgánů je to, co rozhoduje o úspěšném léčení nemoci.

Rizikové faktory těžkého průběhu COVID-19

Zdroj: Datová a informační základna pro management pandemie COVID-19

 

Obecně lze jako stravu nepodporující množení virů doporučit dostatek zeleniny (zejména té zelené), zdravé tuky (omega-3 mastné kyseliny) a kvalitní obiloviny v původním stavu (např. divokou neloupanou rýži, jáhly, pohanku, ovesné vločky, které obsahují všechny části celého loupaného zrna; dobře prokvašený celozrnný chléb z kvásku), fermentované potraviny, probiotické tučné bílé jogurty a kefíry, luštěniny a trochu kvalitního dušeného masa.

Podpora imunity při virové epidemii a v počáteční fázi nemoci

Pro podporu imunity můžete vyzkoušet:

  • Účinné dechové cvičení ledového muže Wima Hofa, které vydatně zlepšuje činnost plic a také stimuluje imunitu. Dechové cvičení je tak uvolňující, že se vám po něm bude také příjemně usínat a léčba může efektivně započít.
  • Protizánětlivé omega-3 mastné kyseliny a vitamín D - z tučných ryb, rybího oleje, tresčích jater (2000 I.U. vitamínu D denně). Pro efektivní přísun vitamínu D ze slunce se můžete každý den krátce obnažit na balkóně nebo na terase.
  • Vitamín C - preventivně zcela stačí z příjmu zeleniny a ovoce. Vydatný přírodní zdroj vitamínu C představují např. černý bez, šípková růže, jahody a citrusové plody (vhodné jsou zejména pro ochlazení v létě). Vysoké dávky vitamínu C užívejte krátkodobě v počátečním průběhu nemoci (1000 mg denně).
  • Zinek (30 - 50 mg denně) a selen (50 - 100 mg denně).
  • Bylinky pro podporu imunity: Rakytník řešetlákový, šišák bajkalský, pazvonek dangšen (codonopsis pilosula) a ženšenové přípravky, např. indický ženšen (ashwagandha).
  • Beta-glukany z medicinálních hub (reishi, cordyceps sinensis, shiitake, hlíva ústřičná) nebo i z ovesných vloček. Konkrétní houby je vhodné volit uváženě podle individuálních potřeb a potíží člověka.
  • Kolostrum - mlezivo, prvotní mléko, které se tvoří u savců.

 

Pazvonek dangšen (codonopsis pilosula)

Obrázek: Pazvonek dangšen (codonopsis pilosula)

  

Opatření v průběhu virózy

Stravovací opatření

V průběhu onemocnění je vhodné jídlo omezit jen na vydatný přísun čisté neperlivé vody, dostatek důležitých vitamínů (vitamíny C, D, B-komplex) a dostatečné množství minerálů (zinek, měď; přírodní soli). Přírodní soli s mnoha stopovými prvky jsou vhodné i z důvodu účinnější hydratace lehce slaným osmotickým roztokem soli a vody.

K jídlu si dejte třeba trochu zeleninového vývaru. Imunitní systém méně zatěžovaný jídlem bude mít volné pole působnosti při boji proti virům namísto toho, aby tělo směrovalo svou energii na trávení dalšího jídla. Bez jídla v klidu vydržíte řadu dní, pokud jste ještě před nemocí nebyli ve vyčerpaném, podvyživeném stavu.

Režimová opatření

Zajistěte si pravidelný přísun čistého vzduchu, pravidelný krátký pobyt na slunci a k posteli si pokládejte talířek s pokrájenou cibulí. Cibule sice viry přímo nelikviduje, ale odpařováním silic stimuluje v průduškách tvorbu očistného hlenu, který vyplavuje viry z těla ven.

Talířek s nakrájenou cibulí

Dbejte na pravidelnou hygienu rukou, obličeje, krátké sprchování, čistotu lůžka, ručníků a kapesníků. Zbavujte své blízké okolí virového osazenstva.

Začátkem léčby, kdy imunitní systém likviduje viry, nemusí být vhodné potlačovat bolestivé příznaky za pomoci léků tlumících bolest a zánět (brufeny), pokud jsou příznaky dobře snášeny. Právě zánět je ze začátku nutný pro zlikvidování co největšího počtu virů.

V neposlední řadě zábava namísto strachu

Můžete si číst, bavit se, úlevně spát, udělat vše pro sebe a svou dobrou náladu. Uskromněte se ve svých plánech, netlačte na sebe nepodstatnými "vymyšlenostmi". Ve strachu akorát přestáváme rozlišovat, ztrácíme pozornost a klid a vše je náhle mnohonásobně těžší. Mozek a tělo pak funguje jen omezeně a imunitní systém zrovna tak. Naopak si užívejte klidu, bavte se, "hrajte si" a udělejte pro sebe laskavě vše, co si na očích uvidíte.

Nesledujte informace, které se vás přímo netýkají a nepomůžou vám zlepšovat přímo vaši vlastní kondici a záležitosti. Namísto toho udržujte komunikaci se svými blízkými - on-line či prostřednictvím mobilu, pokud se nejedná přímo o členy domácnosti. 

Přímo v průběhu rozvinuté nemoci už svou imunitu nestimulujte dalšími podpůrnými prostředky. Imunitní systém je zpravidla sám o sobě už dost nastimulovaný samotným bojem s viry a mohl by ve zvýšené míře napadat i jiné oslabené buňky vašeho těla a více tělo vyčerpávat.

Rekonvalescence po nemoci

Teprve po nemoci, až se vám vrátí plná chuť k jídlu, je vhodné organismus zregenerovat dalšími kvalitními přirozenými základními potravinami, zdravými tuky, dostatkem hořčíku, zinku, mědi, draslíku a enzymů ze zeleniny, ovoce a přírodních solí a posílit tělo i kvalitními bílkovinami. S bílkovinami to nemusíte vůbec přehánět. Různorodé bílkoviny totiž obsahuje i zelenina a ovoce.

Když už začnete nabírat síly, dbejte hlavně na pravidelný, šetrný pohyb a cvičení, abyste nedali šanci neprospěšným bakteriím, které mají po boji s viry vhodnou příležitost k namnožení. Důležité jsou mj. šetrné cviky na uvolnění šíje, krku a hlavy, aby mozek mohl volně bez napětí řídit ozdravné pochody v těle, a cviky na posílení beder. Zařaďte do dne více krátkých pravidelných procházek na čerstvém vzduchu. 

Pokud myslíte, že by informace v článku mohly pomoci vašim přátelům, prosím sdílejte jej. Pomůžete tím i mně. Jaké metody při překonávání virózy se osvědčily vám?

Napsat komentář

Povinné údaje jsou označeny *. Emailová adresa nebude zveřejněna. Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.

Radek Beran
Radek Beran
Pomohu Vám vytvořit si klíčové návyky pro pevné zdraví a spokojený život. Zbavit se pomocí nich bolestí a chronických potíží, posílit odolnost a samoopravné schopnosti těla a získat novou energii do života. Napsal jsem pro Vás zdarma e-book Klíčová opatření pro regenerující spánek. Přečtěte si můj příběh.